Psalmen Peter Eilander



Peter Eilander heeft met zijn koor Cantate Deo een mooie Psalmen CD gemaakt. In een interview voor de IKON radio verteld hij erover en kunt u fragmenten beluisteren.
De Psalmen worden uitgegeven bij PromusicPublishing. Typ in het zoekvenster eilander satb voor gemengd koor uitgaven van Peter Eilander en eilander ttbb voor mannenkooruitgaven.

KORENMAATCOMPONIST - Peter Eilander

Peter was nog maar tien jaar toen hij zijn eerste kerkdiensten op het orgel begeleidde. Dat gebeurde in de Geref. Tabernakelkerk in Vaassen. Dat Peter op jonge leeftijd verknocht was aan het orgel is duidelijk. Hij ging naar het conservatorium om zich verder te bekwamen in het orgelspel.
In 1974 verliet hij de Tabernakelkerk en werd organist in de Chr. Geref.Rehobothkerk te Heerde. Ook dit orgel werd achtergelaten om in 1981 organist te worden in de Eben-Haëzerkerk in Apeldoorn. Hier is hij nog steeds organist en speelt op een orgel van Orgelmakerij Steendam.

Peter is een echte romanticus. De muziek uit de romantiek, vooral de Franse romantiek, heeft hij in zijn hart gesloten. Ook de koraalmuziek heeft een grote voorkeur. Als organist geeft Peter veel concerten, niet alleen in Nederland, maar ook ver over de landsgrenzen heen. Zoals in Amerika, Hongarije, Frankrijk, Engeland, Letland, Ierland en Duitsland. Van zijn hand verschenen diverse LP-,   en CD-opnames.
In 2004 startte Peter een Guilmant project. Hij zet alle acht orgelsonates van Alexandre Guilmant op CD. Inmiddels zijn drie delen verschenen en verwacht Peter in 2009 dit project af te ronden. Op deze CD's zijn Cavaillé-Coll orgels te beluisteren uit Ste. Madeleine (Parijs), St. Pierre (Lisieux) en de St. Ouen (Rouen). Dit bleef niet onopgemerkt. In 2006 kreeg hij een Franse onderscheiding voor zijn verdiensten voor de Franse orgelcultuur. Ook 1993 werden zijn diensten al beloond met een Franse onderscheiding.

Als docent is Peter verbonden aan het Muziek Onderwijs Centrum te Holten. In zijn privé praktijk weten veel (jonge) organisten de weg naar hem te vinden. De leerlingen komen vooral voor zijn romantische interpretaties en zijn aanpak van de begeleiding tijdens de erediensten.

In de koorwereld is Peter Eilander geen onbekende. Lange tijd heeft hij gezongen bij het mannenkoor “De Lofzang” in Heerde. Later werd hij begeleider en tweede dirigent van dit koor. De manier waarop destijds Klaas Jan Mulder leiding gaf aan dit koor heeft veel voor Peter betekend.
Op dit moment heeft Peter de leiding over het koor “ Cantate Deo” uit Amersfoort. In het verleden heeft hij wel meerdere koren onder zijn hoede gehad, maar naast de concerten en lespraktijk werd dat teveel van het goede. Daarbij vraagt Cantate Deo veel aandacht en energie. Het resultaat mag er dan ook zijn. Naast de bekende geestelijke liederen en psalmbewerkingen zingt het koor ook grote werken uit de koorliteratuur.

Nieuwe muziek componeren doet hij niet, want zegt hij: “Ik heb geen compositie gestudeerd. Dat lijkt me beslist noodzakelijk om te kunnen componeren.” Arrangeren daarentegen doet Peter wel veel, voornamelijk voor orgel, gemengd- en   mannenkoor. Bij zijn arrangementen voor gemengd koor heeft hij veelal Cantate Deo in zijn achterhoofd.

De arrangementen van Peter zijn veelal gebaseerd op een geestelijk lied of een psalm. Hij probeert hierin wel verrassend te zijn. De uitdaging ligt vooral in een bekend lied zo te bewerken zodat het weer als nieuw klinkt. De stijl van bewerken is meestal gedacht vanuit de romantiek, met af en toe een wat moderne inslag.

Enkele jaren geleden arrangeerde Peter Psalm 9 voor koor en orgel. Hier kwamen veel positieve reacties op vanwege het afwijkende klankidioom. Onlangs maakte hij bewerkingen op “Nader nog nader” en “Gena van God hoe loof ik U” (op de melodie van “Amazing Grace”). Door een totaal andere harmonie te gebruiken als verwacht komt het overbekende weer als nieuw over.

Doordat de arrangementen in eerste instantie geschreven worden voor Cantate Deo, een koor wat zangtechnisch op een hoog niveau staat, zijn ze soms wel eens te moeilijk voor andere koren. Als de tekst of muziek er om vraagt om de sopranen eens naar de hoge g, as of a te stuwen zal Peter dit niet laten. Ook laat hij de alten hun grenzen verkennen. Dit geeft een bijzondere kleur aan het koor. Tenoren moeten volgens Peter hoog kunnen zingen en bassen moeten het fundament leggen. Vaak zit er veel chromatiek in zijn arrangementen en heeft het orgel een belangrijke rol.
Peter snijdt daarmee een onderwerp aan wat in zijn ogen best lastig is. Hoe gaan koren met hun stemmateriaal om. Pleeg je als bestuur en dirigent voldoende “onderhoud” aan je koor? Peter is van mening dat we op dat punt eerlijk moeten zijn. Als die bewuste mevrouw, die altijd prachtig sopraan zong, op leeftijd komt en de stem wil niet meer zo goed, kan ze niet sopraan blijven zingen. Dit geeft nogal eens wat toestanden”.

Ook voor orgel bewerkt Peter gezangen en psalmen. De manier waarop de diepste gevoelens vertolkt worden, blijven verrassen. Een voorbeeld is psalm 68. Stormachtig bijna juichend. Maar soms ook onderworpen bijna deemoedig in psalm 25.

Peter Eilander is een bijzonder musicus met een geheel eigen visie en met een duidelijke voorkeur voor het vernieuwen van bekende geestelijke muziek.


Nieuwsoverzicht